esmaspäev, 17. aprill 2017

3. ülesanne- äreva patsiendi juhtum



Patsient saabus perearstikeskusesse vastuvõtule ähmi täis, valjult ja korduvalt ohates, mureliku näoga, pinges kehahoiakuga. Pulss üle 100 x/min ning vererõhk 150/90 mmHg. Kurtis, et ei saa öösiti und, sest õhtul pikali visates ja und oodates tunneb kuidas süda taob väga kõvasti, vahel on pikali heites raske hingata. Arvab, et saab infarkti või lämbub ära. Kurdab, et on ka praegu vastuvõtule tulles väga ärev ning kardab, et ta saab kohe määravalt negatiivse diagnoosi.

Jäin ise rahulikuks ning üritasin ka patsienti rahustada, et kui ta pole siiani veel lämbunud ja infarkti saanud, siis on see vähetõenäoline. Kuna patsient on vererõhku partneri aparaadiga vahel kontrollinud ning see olevat tavaliselt korras olnud, rahustasin ka, et kõrget vererõhku tekitab hirm ning ärevus, mida ajendab enese mõttejõud. Palusin tal järgnevate ärevate episoodide ajal keskenduda hingamisele ning mõelda positiivsemalt, mitte eeldada, et kohe juhtub tema kehaga midagi kohutavat.

Äreva patsiendiga toimetulekul on katsumuseks võib-olla esmalt tema mõistmine ning mõttemaailma tolereerimine- kui keegi näeb hirmu ja isegi tragöödiat olukorras või esemes, mida sina pole kunagi negatiivsekski pidanud, siis võib olla raske laskuda automaatselt kliendi tasandile ning hakata teda siiralt rahustama ja abistama. Raske on ka see, et kui inimest piisavalt ei tunne, ei oska valida kohe õiget meetodit ning kui mõnele võib mingi teatud moodus või suhtlemisviis ärevuse vastu aidata, siis teisel patsiendil võib see seda hoopis suurendada. Inimesed, nende mõttemaailm ning info ammutamine ja töötlemine väliskeskkonnast on erinev. Tervishoiutöötaja ülesanne on üles leida iga kliendi individuaalsed punktid, kuhu rõhuda ning osata teda kuulata ja mõista.

3 kommentaari :

  1. Hea on näha, et situatsiooni lahendajal on olemas esmased oskused patsienti rahustada ning oskab talle lihtsalt asja ära selgitada. Välja on ka toodud oluline aspekt, millest lähtuvalt peab hoolega jälgima, kuidas äreva patsiendiga tegelda - kõigi "trigger"-punktid on erinevad ning seetõttu ei pruugi patsient räägitu peale rahuneda vaid veelgi rohkem ärrituda, seetõttu tuleb püüda leida ja võimalikult neutraalselt esialgu ärevusega seotu osas suhelda.

    VastaKustuta
  2. Kirjeldatud on situatsiooni, mida ei pruugi igalühel sageli ette tulla. Seetõttu ongi hea, et on räägitud kuidas käituda, et ise taolisesse olukorda sattudes ehk oleks aimu. Samas meeldib, et on rõhutud ka patsientide individuaalsusele, sest meile kõigile mõjuvad erinevad asjad.

    VastaKustuta
  3. Mulle meeldib ka see, et välja on toodud individuaalsus ja just kuulamine ja mõistmine. Rahulikuks jäämine taoliste patsientide puhul on väga oluline. TUBLI!

    VastaKustuta